سخنرانی دبیرکل درباره توسعه ها ی دو سال اخیر در دیوان داوری ورزش - کنفرانس بین المللی حقوق فوتبال

14 فروردین 1399
سخنرانی دبیرکل درباره توسعه ها ی دو سال اخیر در دیوان داوری ورزش - کنفرانس بین المللی حقوق فوتبال
فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) در کانال رسمی یوتیوب خود، ویدیوی سخنرانی های هشتمین کنفرانس بین المللی حقوق فوتبال که در سپتامبر سال 2019 در مقر فدراسیون فوتبال اسپانیا برگزار شده را به مرور در دسترس عموم قرار داده است. در این کنفرانس، برجسته ترین وکلای حقوق ورزش و حقوق فوتبال به طرح مبحث پرداخته اند.  


ما در اسپولگ، تصمیم گرفتیم تا خلاصه ای از هرکدام از این سخنرانی های ارزشمند را در اختیار شما قرار دهیم.

خلاصه نکات سخنرانی آقای متیو ریب – دبیرکل دیوان داوری ورزش

نکات اصلی و خلاصه سخنرانی آقای متیو ریب، دبیرکل دیوان داوری ورزش، در خصوص شعبه جدید مبارزه با دوپینگ در دیوان داوری ورزش و همچنین توسعه های دیوان داوری ورزش در سال های اخیر:

- بخش اول: مروری بر تاسیس شعبه جدید مبارزه با دوپینگ در دیوان داوری ورزش:

- شعبه جدید ایجاد شده با نام اختصاری CAS ADD، به عنوان یک دیوان در مرحله "بدوی" (و نه تجدید نظر) به اختلافات ناشی از پرونده های دوپینگ رسیدگی میکند.

- این کمیته بررسی مینماید که آیا نقض مقررات دوپینگ رخ داده است یا خیر و در صورت این که پاسخ مثبت باشد، میتواند مجازات هایی برای شخص در نظر بگیرد.

- رسیدگی ها در این شعبه میتواند از طریق ویدیو کنفرانس بوده و یا به طور کلی رسیدگی شفاهی انجام نشود. همچنین در این شعبه، امکان رسیدگی عمومی (با حضور عموم) پیش بینی شده است.

- به صورت پیشفرض رسیدگی ها در این شعبه توسط یک داور انجام میشود، اما در صورت تقاضای طرفین ممکن است پرونده ها توسط 3 داور رسیدگی شود.

- اگر پرونده توسط یک داور رسیدگی شود، امکان تجدید نظر خواهی وجود دارد، اما اگر طرفین پرونده انتخاب کنند که 3 داور به پرونده آن ها رسیدگی کنند، باید بپذیرند که پرونده مرحله تجدیدنظر نخواهد داشت و فقط امکان مراجعه به دیوان فدرال سوئیس وجود دارد.

- فهرست داوران دیوان داوری ورزش در گذشته دو مجموعه را شامل میشد، فهرست عمومی و فهرست فوتبالی. با تشکیل شعبه جدید، حال فهرست جدید داوران متخصص در حوزه پرونده های دوپینگ اضافه شده است.

- در این شعبه هم امکان استفاده از وکلای pro bono (معاضدتی) و در خواست کمک حقوقی (legal aid) برای کم شدن میزان هزینه رسیدگی وجود دارد.

- در حال حاضر (زمان ارائه سخنرانی) 7 فدراسیون صلاحیت این شعبه را پذیرفته اند:

فدراسیون جهانی ورزش های سه گانه – فدراسیون جهانی تیراندازی- فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان - فدراسیون جهانی اسکی – فدراسیون جهانی لوژ سواری – فدراسیون جهانی روئینگ – فدراسیون جهانی بابسلند و اسکلتون

بخش دوم: روند و رخدادهای مهم برای دیوان داوری ورزش

- فعالیت های دیوان در آینده افزایش پیدا کرده و در همین راستا محل استقرار دیوان در سال 2021 به ساختمانی جدیدی در لوزان سوئیس منتقل خواهد شد.

- در تصمیم دیوان فدرال آلمان، در مورد پرونده معروف پچستاین، تصمیم دیوان و سیستم رسیدگی آن مورد تایید قرار گرفت که این موضوع برای CAS اهمیت زیادی داشت. البته همچنان داستان این پرونده نهایی نشده و باید منتظر رای دیوان اساسی کشور آلمان باشیم.

- دیوان اروپایی حقوق بشر در رسیدگی به پرونده مشترک پچستاین و موتو علیه سوئیس، رسیدگی‌های CAS را مورد تایید قرارداد، اما این موضوع یک استثنا داشت: در صورت درخواست ورزشکار، باید رسیدگی های دیوان به صورت عمومی برگزار شود. در همین راستا در مقررات دیوان تغییراتی اعمال شد و ماده جدیدی که در آن امکان رسیدگی عمومی به پرونده ها پیش بینی شده است، به مقررات اضافه شد.

- در گذشته انتقاداتی مطرح بود که در ساختار شورای بین المللی داوری برای ورزش (ICAS) تعداد زیادی از اعضا به صورت رسمی در سازمان های ورزش عضویت دارند و این ممکن است بی طرفی و استقلال دیوان را زیر سوال ببرد. در ساختار جدید، فقط 5 نفر از 20 عضو، سمتی در نهادهای ورزش دارند. همچنین تا حدودی تعادل جنسیتی در ترکیب رعایت شده و در حال حاضر 11 مرد و 9 زن، ترکیب ICAS را مشخص میکنند.

- دیوان کمیسیونی کاملا جدید تشکیل داده است که به اعتراضات مربوط به challenge یا به چالش کشیدن صلاحیت داوران، رسیدگی میکند.

- کمیسیون جدید دیگر، کمیسون "عضویت" است که به مسئله انتخاب داوران دیوان رسیدگی میکند.

- در سال 2019، 606 پرونده جدید در دیوان ثبت شده است.