سری یادداشت‌‌های قراردادهای بازیکنان فوتبال - قسمت پنجم: پاداش‌های مرتبط با عملکرد

25 مهر 1398
سری یادداشت‌‌های قراردادهای بازیکنان فوتبال -  قسمت پنجم: پاداش‌های مرتبط با عملکرد

بازیکنان با توجه به عملکرد فردی خود و نیز موفقیت کلِ تیم، پاداش‌های بسیار متفاوتی را دریافت می‌کنند. پاداش‌های مختلف، از جمله برای مواردی چون حضور، برد، گل زدن و کلین شیت، می‌توانند به میزان قابل توجهی دستمزد بازیکن را از مبلغ اولیه بالاتر برده و بین ۲۰ تا ۳۰ درصدِ دریافتیِ تضمین‌شده بازیکن را بر آن بیافزایند. این یعنی در صورت موفقیت تیم، باشگاه ملزم به پرداخت تقریبا ۱ میلیون یورو بیشتر به هر یک از بازیکنان مهم و کلیدی خود خواهد بود.

بنابراین توجه به این نکته مهم است که باشگاهی که پاداش‌های مرتبط با عملکرد قابل توجهی را در قرارداد بازیکنان خود در نظر می‌گیرد، با موفقیت بیشتر تیم در زمین، متعهد به پرداخت مبالغ بیشتری شده و دیون او افزایش می‌یابند.

طی اسناد محرمانه‌ای که در سال اخیر فوتبال لیکس و نشریه آلمانی اشپیگل منتشر کردند، مشخص شد باشگاه منچستر یونایتد قراردادی را با الکسیس سانچز، ستاره خود منعقد کرده است که بر اساس آن، این بازیکن در صورت کسب شرایط لازم برای دریافت تمام پاداش‌های مشروط، می‌تواند تا سقف ۲۵ میلیون یورو در سال دریافت نماید. در حالی که دستمزد هفتگی وی ۳۹۱ هزار یوروست، با هربار حضور در ترکیب اولیه تیم، ۷۵ هزار یورو به این مبلغ افزوده خواهد شد. سانچز که قراردادی پنج ساله با منچستر یونایتد دارد، هر سال میزان ۱.۱ میلیون یورو نیز تحت عنوان هزینه امضای قرارداد (signing-on fee) دریافت می‌کند. به علاوه، در قرارداد وی مبالغی نیز به عنوان پاداش برای رسیدن به تعداد ۴۰ گل و پاس گل و پاداشِ قهرمانیِ باشگاه در لیگ قهرمان اروپا و لیگ برتر انگلستان (جمعاً ۳.۵ میلیون یورو) ذکر شده‌اند.

ویرجیل فن‌دایک در زمستان ۲۰۱۸ و با مبلغ ۷۰ میلیون یورو که رکورد هزینه انتقال برای یک مدافع را جابه‌جا کرد، به باشگاه لیورپول پیوست. طبق اسناد فوتبال لیکس، دستمزد هفتگی ۱۲۴ هزار یورو و ۶ میلیون یورو نیز به عنوان هزینه امضای قرارداد برای وی در نظر گرفته شده است، در حالی که ۵ میلیون یورو تحت عنوان پاداش وفاداری و ۴ میلیون دیگر نیز با رسیدن به ۱۵۰ بازی برای باشگاه می‌تواند به این مبالغ افزوده گردد. به عنوان مدافع، پاداشی برای هر کلین شیت به او تعلق خواهد گرفت و این جدا از مبلغی است که برای به ثمر رساندن هر گل، بر دستمزد اولیه اضافه خواهد شد.

 - برگرفته از کتاب Done Deal




*** تمامی حقوق مربوط به این مطلب متعلق به گروه حقوق ورزش اسپولگ است. استفاده از تمام یا بخشی از این مطلب، تنها در صورت ذکر کامل نام نویسنده و گروه حقوق ورزش اسپولگ مجاز است.