سری یادداشت‌‌های قراردادهای بازیکنان فوتبال - قسمت ششم: قراردادهای حقوق بر تصویر و حق‌العمل ایجنت‌ها (واسطه‌ها)

25 مهر 1398
سری یادداشت‌‌های قراردادهای بازیکنان فوتبال - قسمت ششم: قراردادهای حقوق بر تصویر و حق‌العمل ایجنت‌ها (واسطه‌ها)

معمولا باشگاه‌های برتر انگلستان با بازیکنان ممتاز خود که ارزش تجاری قابل توجهی برای شرکای تجاری باشگاه‌ها دارند قراردادهای مربوط به حقوق بر تصویر منعقد می‌کنند. گاهی مبلغی که بر اساس این قراردادِ بین باشگاه و بازیکن، به بازیکنان داده می‌شود تا ۲۰درصدِ دستمزد هفتگی اولیه آنان است. بنابراین باشگاه تا حدود ۱ میلیون یورو در سال نیز باید برای حقوق بر تصویر هر یک از بازیکنان ممتاز خود به آنان بپردازد. البته باشگاه‌ها با بستن قراردادهای اسپانسرشیپ و حضور این بازیکنان در تبلیغات و کمپین‌های مختلف مبالغ قابل توجهی دوباره به دست می‌آورند، اما به هر حال باشگاه‌ها ملزم به پرداخت مبلغی در ازای این امتیازی که بازیکنان به آنان می‌دهند خواهند بود.

در جریان انتقال یک بازیکن به تیم دیگر، مبلغی تحت عنوان کمیسیون یا حق‌العمل به ایجنت وی تعلق می‌گیرد. در انتقال‌های بزرگ دنیای فوتبال، معمولا باشگاه خریدار از طرف بازیکن، این مبلغ را به ایجنت می‌پردازد؛ مبلغی در حدود ۵ درصد از دستمزد اولیه (دستمزد بدون احتساب موارد مشروط) بازیکن که معمولا هم طی چند مرحله پرداخت می‌شود. برای مثال زمانی که بازیکن طی یک قرارداد پنج ساله با باشگاه حدود ۲۶ میلیون یورو دستمزد دریافت می‌کند، باشگاه احتمالا ۱.۳ میلیون نیز طی این بازه زمانی به ایجنت مورد نظر پرداخت خواهد کرد.

بنابراین بار دیگر باید این نکته را در نظر آورد که در حالی که هزینه یک انتقال مثلا ۳۵ میلیون یورو عنوان می‌شود، در واقعیت باشگاه خریدار مبلغ بسیار بزرگتری را روی آن بازیکن سرمایه‌گذاری کرده است و ملزم به پرداخت هزینه‌های بیشتری خواهد بود:

- ۳۵ میلیون: هزینه انتقال که به باشگاه فروشنده پرداخت می‌شود؛

- ۲۶ میلیون: دستمزد هفتگی بازیکن طی یک قرارداد پنج ساله؛

- ۵ میلیون: حقوق بر تصویر که به بازیکن پرداخت می‌شود؛

- ۳ میلیون: هزینه امضای قرارداد و پاداش وفاداری

- ۱.۳ میلیون: حق‌العمل ایجنت؛

- ۱ میلیون: پاداش‌های بر اساس عملکرد؛

که درنهایت ۷۱.۳ میلیون یورو جمع هزینه‌های باشگاه برای چنین قراردادی خواهد بود.

 - برگرفته از کتاب Done Deal




*** تمامی حقوق مربوط به این مطلب متعلق به گروه حقوق ورزش اسپولگ است. استفاده از تمام یا بخشی از این مطلب، تنها در صورت ذکر کامل نام نویسنده و گروه حقوق ورزش اسپولگ مجاز است.