مقررات انضباطی جدید و راه جدید پیش روی واسطه (ایجنت) ها

26 مهر 1398
مقررات انضباطی جدید و راه جدید پیش روی واسطه (ایجنت) ها

به نظر می‌رسد آخرین تغییرات در #مقررات_انضباطی فیفا که در نسخه سال ۲۰۱۹ در این سند اعمال شده‌اند، راه جدیدی را برای #واسطه ها یا همان #ایجنت های بازیکنان در فوتبال پیش‌بینی کرده‌اند که از طریق آن مطالبات مالی خود را احقاق نمایند. 

در جدیدترین نسخه این مقررات، در بند f ماده ۳، از واسطه‌های فوتبال نیز به عنوان یک گروه از اشخاصی که تحت حوزه اجرایی شدن این مقررات هستند، یاد شده است.

از طرف دیگر، با توجه به ماده ۱۵ این مقررات، از این پس، علاوه بر #آرای_تجدید_نظر دیوان داوری ورزش، #آرای_بدوی این مرجع نیز قابلیت دارند که در صورت اجرا نشدن از سوی محکوم علیه، سبب اعمال محرومیت‌های انضباطی #فیفا گردند؛ امکانی که طبق نسخه سال ۲۰۱۷ مقررات ممکن نبود. چرا که در نسخه پیشین، در ماده مشابه (ماده ۶۴) تنها صحبت از آرای تجدید نظر #دیوان_داوری_ورزش به میان آمده بود که آن ماده نیز طبق بخشنامه شماره ۱۴۶۸ فیفا شامل واسطه‌ها نمی‌شد.

نکته حائز اهمیت اینجا است که امکان استفاده از این طریق به صورت کلی و مطلق برای واسطه‌ها وجود ندارد، بلکه در صورتی امکان پذیر خواهد بود که آنان در قرارداد خود با طرف مقابل (مثلا باشگاه یا بازیکن) شرط داوری در دیوان داوری ورزش را پیش‌بینی نموده باشند.

البته به کار گیری این طریق برای احقاق مطالباتی که در اثر آرای بدوی دیوان داوری ورزش ایجاد می‌شوند، تنها در صورتی برای واسطه‌ها مقدور خواهد بود که آغاز رسیدگی به پرونده آنان در دیوان پس از اجرایی شدن نسخه ۲۰۱۹ مقررات انضباطی فیفا باشد و البته در آن صورت نیز، چگونگی اعمال محرومیت‌ها، در عمل در دست کمیته انضباطی/ هیات داوری خواهد بود.

به هر حال، پیامدهای این تغییرات در آینده نزدیک هر چه که باشد، باید تاکید نمود که این تغییرات به واسطه‌ها این اطمینان را می‌دهد که در صورت عدم دریافت حقوق خود از طرف مقابل، پس از صدور رای، امکان الزام وی به عمل به تعهداتش را از طریق درخواست انضباطی برای #محرومیت آن طرف دارا هستند. که این یعنی از این پس، واسطه‌ها اهرم جدیدی برای الزام حقوقی طرف مقابل خود به پایبندی به تعهداتش را خواهند داشت.

منبع: 

https://bmdw.nl/en/fifas-new-disciplinary-code-offers-intermediaries-tools-to-enforce-their-claims




*** تمامی حقوق مربوط به این مطلب متعلق به گروه حقوق ورزش اسپولگ است. استفاده از تمام یا بخشی از این مطلب، تنها در صورت ذکر کامل نام نویسنده و گروه حقوق ورزش اسپولگ مجاز است.