سقف 30 هزار یورویی درآمد زنان فوتبالیست در ایتالیا

12 آبان 1398
سقف 30 هزار یورویی درآمد زنان فوتبالیست در ایتالیا

مساله تساوی حقوق مردان و زنان در دنیای فوتبال امری است که همواره مورد بحث و درخواست بانوان فوتبالیست بوده است و این اواخر شدت بیشتری به خود گرفته است. عملکرد عالی و غافلگیرانه تیم ملی بانوان ایتالیا در چارچوب مسابقات جام جهانی فوتبال بانوان، نگاه ها را بار دیگر به این مساله معطوف کرد، عملکردی که باعث شد فوتبال بانوان در کشوری که فوتبال محبوب ترین رشته مردمش شناخته می شود، مورد توجه قرار گرفته و بیش از 20 میلیون نفر از جمعیت 60 میلیونی ایتالیا، پنج مسابقه آخر تیم ملی فوتبال بانوان را از شبکه دولتی این کشور تماشا کنند. 

همچنین باشگاه های بزرگ ایتالیا نظیر یوونتوس، میلان، اینترمیلان و رم، در راستای توسعه و گسترش عملکرد خود در این حوزه، تیم های بانوان خود را تقویت نموده اند که مسابقات این تیم ها در چارچوب مسابقات سری آ در آخر هفته توسط شبکه تلویزیونی اسکای ایتالیا پوشش داده می شود.

با این حال مساله اصلی بانوان همچنان بدون تغییر باقی مانده است چه اینکه بازیکنان فوتبال بانوان در ایتالیا همچنان به عنوان بازیکنان آماتور شناخته شده و درآمد سالیانه معاف از مالیات آنها نمی تواند بیش از 30 هزار یورو باشد.

باربارا بونانسه، مهاجم تیم فوتبال بانوان یوونتوس با انتقاد از تفاوت دستمزدها میان مردان و بانوان تاکید کرد با افزایش حمایت ها و پوشش بازی های بانوان، این قشر از ورزشکاران نیز می توانند به آنچه استحقاق دارند دست یابند.

شایان ذکر است که فدراسیون فوتبال ایتالیا و وینچنزو اسپادافورا ، وزیر جدید ورزش و جوانان ایتالیا ، هر دو از تغییر قانون 1981 و حرفه ای شدن در لیگ زنان حمایت می کنند اما این تغییر مقررات و قانون جدید، راهی طولانی در پیش دارد.

ملینا برتولینی، سرمربی تیم فوتبال بانوان ایتالیا با انتقاد از قوانین قدیمی این کشور و با اشاره به این تلاش ها بیان داشت که تلاش برای تصویب قوانینی که متضمن حقوق بانوان باشد حداقل چیزی است که بانوان فوتبالیست سزاوار آن هستند.

علاوه بر ایتالیا، فوتبالیست های سایر کشورها نیز منتقد این وضع و خواستار تغییر آن هستند به نحوی که بانوان فوتبالیست اسپانیایی پس از عدم دستیابی به توافق با باشگاه ها درخصوص ساعت کاری و حداقل دستمزد، دست به اعتصاب زدند. همچنین بازیکنان تیم فوتبال بانوان آمریکا نیز پیش از کسب مقام قهرمانی مسابقات جام جهانی فوتبال بانوان به تبعیض جنسیتی و تفاوت در پرداخت ها معترض بودند.

در پایان باید منتظر بود و دید که تلاش های بازیکنان، مربیان و سایر فعالان فوتبال بانوان در راه رفع تبعیض در پرداخت ها، نگاه های جنسیتی و سایر مشکلات این حوزه به کجا خواهد رسید و چه نتیجه ای در برخواهد داشت.

منبع مطلب: آسوشیتد پرس