برنامه اولیه فیفا در مورد پرداختی‌ها به بازیکنان و ادامه مسابقات

08 فروردین 1399
برنامه اولیه فیفا در مورد پرداختی‌ها به بازیکنان و ادامه مسابقات

نیویورک‌تایمز در مطلبی که روز گذشته منتشر کرده است، ادعا نموده که به سندی محرمانه با عنوان "کووید ۱۹ - مقررات فوتبال" دست یافته و در آن کارگروهی درون فیفا به چالشها و مسائل مطروحه در مورد قراردادهای بازیکنان فوتبال و همچنین ادامه مسابقات پرداخته اند.

در این سند، فیفا پیشنهاد نموده است که باشگاه‌ها قراردادشان را با بازیکنان تا پایان فصل تمدید کنند. همچنین پیشنهاد شده است، بازیکنانی که به عنوان بازیکن آزاد قصد انتقال به باشگاه دیگری را داشته یا دارند، این انتقال را به اتمام فصل ورزشی موکول نمایند.

در این سند فیفا بیان نموده است که با شیوع ویروس کووید ۱۹، ایفای تعهدات قراردادی در فوتبال دچار مشکل جدی شده و اجرای تعهدات برای بازیکنان، مربیان و باشگاه ها غیرممکن شده و هیچ کدام از آن‌ها نمی توانند به فعالیت‌های خود، مطابق قرارداد ادامه دهند.

در وضعیت فعلی و بدون وجود یک راهنمای مشخص و مرکزی، باشگاه‌ها، راه حل‌های گوناگونی در نظر گرفته اند:

برای مثال، در باشگاه لیدز یونایتد، حاضر در سطح دوم لیگ انگلیس، که امکان صعود به لیگ برتر انگلیس را هم دارد، بازیکنان و باشگاه به توافق رسیدند که تا مدتی نامشخص، فعلاً پرداختی‌ها معوق شود و در واقع فعلا پرداختی از سوی باشگاه انجام نشود. از سوی دیگر در سطح اول فوتبال فرانسه، بعضی باشگاه‌ها از جمله لیون و مارسی، با اعمال قانون فرانسه، قرارداد بازیکنان را به حالت "عدم اشتغال" در آورده‌اند تا در این در نتیجه آن، دولت در پرداخت بخشی از این حقوق کمک نماید.

حتی باشگاه بزرگی مثل بارسلونا، روز سه شنبه اعلام نمود که به صورت موقت تغییراتی در پرداخت حقوق بازیکنان ایجاد شده، اما اطلاعات جزئی راجع به این موضوع ارائه نداده است.

در برخی موارد هم روابط بازیکنان و باشگاه‌ها دچار مشکلاتی شده است. برای مثال در کشور سوئیس، باشگاه اف سی سیون بعد از آنکه تعدادی از بازیکنان با کم شدن میزان حقوق مخالفت کردند، 9 نفر از بازیکنان خود را اخراج نمود. و یا برای مثال روز چهارشنبه در کلمبیا، اتحادیه بازیکنان کلمبیا، بعد از آنکه یک باشگاه اقدام به رای گیری توییتری مبنی بر آنکه آیا حقوق بازیکنان باید کم شود یا خیر، انتقادات شدیدی نسبت به این اقدام مطرح نمود.

در برخی دیگر باشگاه ها، از جمله در کرواسی، قبرس و مالت، حقوق پرداختی به بازیکنان به صورت یک طرفه و با تصمیم باشگاه کاهش یافته است.

با وجود این گوناگونی و تنوع در تصمیمات اتخاذ شده، فیفا در تلاش بوده است تا چارچوبی را تعیین کند که باشگاه‌ها از طریق مذاکره با بازیکنانشان و دست یابی به توافق، بتوانند پرداختی ها را فعلا کاهش داده و یا به حالت تعلیق در بیاورند.

فیفا همچنین این گزینه را مطرح نموده است که در مقطع کنونی یک نوع مرخصی موقت به بازیکنان اعطا شود، با این شرط که جایگزین پرداختی برای بازیکنان در نظر گرفته شود. این گزینه می‌تواند برای اجرا در کشور انگلیس مناسب باشد، چرا که دولت پذیرفته است در مواردی که کارفرما از پرداخت حقوق مستخدمان ناتوان باشد، تا 80 درصد حقوق آن ها را بپردازد.

فیفا همچنین پیش بینی نموده است که پنجره نقل و انتقال بازیکنان که سالانه در آن ۷ میلیارد دلار هزینه می‌شود، با چالش جدی روبرو خواهد شد.  شاید مهمترین نگرانی فیفا در مورد پنجره نقل و تابستانه اروپا باشد. در برخی از کشورهای اروپایی قرار بوده است که از ماه می، این پنجره شروع شود، اما در حال حاضر این موضوع غیر ممکن است. 

فیفا گفته است که محدودیت زمانی یا ددلاین مشخصی برای اتمام لیگ‌های این فصل نخواهد گذاشت و هر گونه درخواست از طرف لیگ‌ها برای تغییر پنجره های نقل و انتقالاتی، مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. طبق مقررات فیفا، پنجره‌های نقل و انتقالاتی تابستانه حداکثر برای مدت شانزده هفته هستند، اما فیفا گفته است که به مدت ۴ هفته این مدت قابل افزایش است. 

در پایان اشاره کنیم که این موارد فعلاً در یک سند مقدماتی مطرح شده است و پیشنهادات نهایی فیفا نیستند.

- منبع مطلب:

https://www.nytimes.com/2020/03/26/sports/soccer/fifa-coronavirus-transfer-windows.html

*** تمامی حقوق مربوط به این مطلب متعلق به گروه حقوق ورزش اسپولگ است. استفاده از تمام یا بخشی از این مطلب، تنها در صورت ذکر کامل نام نویسنده و گروه حقوق ورزش اسپولگ مجاز است.