سری یادداشت‌‌های قراردادهای بازیکنان فوتبال - قسمت نخست: توافق بر سر نقل و انتقال بازیکن

26 مهر 1398
سری یادداشت‌‌های قراردادهای بازیکنان فوتبال -  قسمت نخست: توافق بر سر نقل و انتقال بازیکن

نقل و انتقال بازیکنان همیشه بخش مهمی از فوتبال به عنوان یک صنعت بوده است. وقتی اخبار انتقال بازیکنان را در رسانه‌ها دنبال می‌کنیم، همه چیز خیلی آسان به نظر می‌آید؛ یک باشگاه بازیکنی را در نظر می‌گیرد و بعد از آن قرارداد نهایی می‌شود. اما در عمل، این فرآیند از زمان شناسایی یک استعداد تا لحظه امضای قرارداد ممکن است بسیار پیچیده باشد.


در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی، کاملا معمول بود که یک بازیکن تمام مراحل مذاکرات و انعقاد یک قرارداد بلندمدت را شخصا و به همراه سرمربی تیم جدید، بدون دخالت واسطه‌ها، عوامل اجرایی و مدیران فوتبالی پیش ببرد. در حالی که اکنون شرایط کاملا تغییر کرده است. برای مثال اینکه بازیکنی در چهار سطح اول فوتبال انگلستان بدون نماینده و شخصا در این فرآیندها درگیر باشد، اتفاق عجیبی است.


در انتقال یک بازیکن، معمولا حداقل دو حوزه وجود دارد که لازم است بر سر آن‌ها توافق به عمل آید. یکی توافق بین دو باشگاه خریدار و فروشنده و دیگری توافق بین باشگاه خریدار و بازیکن. و این دو بسیار پیچیده‌تر از چیزی هستند که در ابتدا به نظر می‌رسد. توافق برای انتقال چند ده میلیون پوند تنها بخشی از مشکلات باشگاه خریدار است؛ آن‌ها باید با واسطه‌های زیادی در ارتباط باشند تا بتوانند در مورد دستمزد هفتگی و میزان هزینه انتقال (Transfer fee) به توافق برسند. از طرف دیگر، مواردی چون پاداش‌های وفاداری (loyalty bonuses) و پاداش‌های بر اساس عملکرد (performance bonuses) نیز وجود دارند که باید در قرارداد در مورد میزان آن‌ها به نتیجه رسید.


باشگاه‌ها ممکن است تصمیم به خرید و به خدمت گرفتن بازیکنی بگیرند که در حال حاضر با باشگاه دیگری قرارداد دارد. در این صورت باشگاه خریدار ملزم به پرداخت مبلغی تحت عنوان هزینه انتقال به باشگاه فروشنده جهت انتقال بازیکن است تا قرارداد بازیکن با تیم فعلی‌اش پایان یافته تلقی شود و ثبت نام بازیکن در تیم جدید امکان‌پذیر گردد. اینکه هزینه انتقال چقدر باشد از جمله به این بستگی دارد که آیا بندی در مورد خرید و آزادسازی بازیکن (buy-out and release clause) در قرارداد فعلی وی وجود دارد یا نه و همچنین اینکه مبلغ مورد نظر باشگاه فروشنده برای نقل و انتقال چقدر است.


بسیاری از بازیکنان به دلیل پایان یافتن زمان قراردادشان، بدون اینکه باشگاه خریدار مجبور به پرداخت هزینه انتقال باشد به تیم جدید می‌پیوندند. انتقال‌هایی که در آن‌ها بازیکن همچنان تحت قرارداد با تیم فعلی است و بنابراین نیاز به پرداخت هزینه انتقال وجود دارد، تنها در زمان پنجره نقل و انتقالات می‌توانند انجام گیرند. معمولا یک پنجره تابستانی و یک پنجره زمستانی وجود دارد.


باشگاه خریدار ممکن است به دو صورت فرآیند صحبت و مذاکره را برای به خدمت گرفتن یک بازیکن آغاز کند: یا اینکه مستقیما با باشگاه فعلیِ بازیکن تماس بگیرد و برای صحبت با بازیکن از آن‌ها اجازه دریافت کند (صحبت با بازیکنان برای انتقال، بدون اطلاع باشگاه فعلی آن‌ها مجاز نیست)، یا اینکه به صورت غیرمستقیم مبادرت به این کار ورزد؛ به این صورت که از یک ایجنت (واسطه) بخواهد که با ایجنتِ بازیکن مورد نظر ارتباط داشته باشد. پیش از آن که مینو رایولا، ایجنت پل پوگبا بتواند با باشگاه منچستر یونایتد بر سر میزان دستمزد وی مذاکره کند، این باشگاه با یوونتوس تماس گرفته و موافقت آن‌ها را در مورد میزان هزینه انتقال کسب کرده بود.


 - برگرفته از کتاب Done Deal نوشته دنیل جی، وکیل برجسته فوتبال انگلستان




*** تمامی حقوق مربوط به این مطلب متعلق به گروه حقوق ورزش اسپولگ است. استفاده از تمام یا بخشی از این مطلب، تنها در صورت ذکر کامل نام نویسنده و گروه حقوق ورزش اسپولگ مجاز است.