چرا این پایان بازی جوانمردانه مالی نیست؟ قسمت اول

24 آبان 1400
چرا این پایان بازی جوانمردانه مالی نیست؟ قسمت اول

مقدمه:

بحث بین یوفا و باشگاه فوتبال منچستر سیتی درمورد رعایت آیین نامه‌‌‌‌‌‌های پیشین بازی جوانمردانه مالی (Financial Fair Play) به یکی از مهمترین موضوعات اخیر حقوق ورزش، تبدیل شده است.

در 28 ژوئیه 2020، دیوان داوری ورزش (CAS)  رای شماره 2020/A/6785 در خصوص پرونده یوفا مقابل باشگاه منچستر سیتی را منتشر کرد. (تاریخ صدور رای، 13 جولای 2020 است)

این مطالب که بر اساس مقاله ی آقای کریستوفر فلارگان، وکیل انگلیسی متخصص حقوق ورزش، نگاشته شده، ضمن بررسی رای صادر شده، مقررات بازی جوانمردانه مالی یوفا (Financial Fair Play)، بعنوان ابتکار نظارتی را نیز به طور اساسی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار خواهد داد و به طور خاص به موارد زیر خواهد پرداخت:

 

  • پیشینه واقعی (The factual background)
  • موضوعات کلیدی تعیین شده توسط هیئت داوران  (The key issues determined by the CAS Panel)
  • تحلیل و تفسیر (Analysis and commentary)

 

پیشینه  (The factual background)

یوفا نهاد حاکم بر فوتبال اروپا است , عملکرد‌‌‌ آن در سطح باشگاهی، شامل سازماندهی رقابت‌‌‌‌های باشگاهی اروپا (در حال حاضر لیگ قهرمانان و لیگ اروپا)، انتشار قوانین مربوط به آن رقابت‌‌‌‌ها و تعهدات باشگاه‌‌‌‌های حاضر در آن حوزه، می‌باشد. نظارت و اجرای مقررات بازی جوانمردانه مالی (FFP)  توسط نهاد کنترل امور مالی باشگاه‌‌‌‌های اتحادیه فوتبال اروپا  (CFCB)، که خود به دو بخش تقسیم شده است، انجام می‌شود. 

نهاد کنترل امور مالی باشگاه‌‌‌‌های اتحادیه فوتبال اروپا (CFCB)، یک بخش تحقیق دارد که مسئول نظارت و بررسی پیروی از مقررات FFP است، و بخشی دیگر دارد که مسئول صدور حکم، اتخاذ تصمیم (از جمله تصمیمات انضباطی) در مورد مواردی که توسط بخش تحقیق، به آن ارجاع شده، است. لازم به ذکر است که نهاد کنترل امور مالی باشگاه‌‌‌‌های اتحادیه فوتبال اروپا، از نظر عملکردی، کاملاً مستقل از یوفا است. 

باشگاه فوتبال منچستر سیتی (MCFC)،  یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای واقع در انگلستان است. باشگاه فوتبال منچستر سیتی بخشی از یک ساختار پیچیده شرکتی است. این باشگاه یک شرکت تابعه از “شرکت منچستر سیتی با مسئولیت محدود” است که خود شرکت منچستر سیتی با مسئولیت محدود، یکی از شرکت‌‌‌‌های تابعه “شرکت سیتی فوتبال با مسئولیت محدود” است. 

 مالک اصلی شرکت سیتی فوتبال با مسئولیت محدود، متعلق به گروه ابوظبی یونایتد( ADUG)،  که بیشترین سرمایه آن متعلق به شیخ منصور بن زاید بن سلطان بن زاید آل نهیان  است. منصور بن زاید آل نهیان نایب رئیس مجلس وزرای امارات متحده عربی است.

شرکت مخابرات امارات متحده عربی با نام تجاری "اتصالات" و شرکت هواپیمایی "اتحاد"، از شرکت‌‌‌‌های چند ملیتی در ابوظبی هستند. "اتصالات"، بزرگترین شرکت مخابراتی خاورمیانه و متعلق به صندوق ثروت ملی امارات متحده عربی است، در حالی که "اتحاد"بخشی از گروه هواپیمایی "اتحاد" است و در نهایت متعلق به دولت ابوظبی است. هر یک از شرکت‌‌‌های "اتصالات" و "اتحاد" از شروع فصل فوتبال سال 2009-2010 از باشگاه فوتبال منچستر سیتی حمایت مالی کرده‌اند. 

 

توافقنامه پرداخت 2014

در سال 2014، نهاد کنترل امور مالی باشگاه‌‌‌‌های اتحادیه فوتبال اروپا، باشگاه فوتبال منچستر سیتی را در خصوص تخلفات ادعا شده راجع به نقض مقررات بازی جوانمردانه مالی، مورد بررسی قرار داد. 

در 16 می سال 2014، یوفا و باشگاه فوتبال منچستر سیتی با توجه به تخلفات ادعا شده، توافق نامه پرداخت (توافق نامه حل و فصل) را امضا کردند. هرچند باشگاه فوتبال منچستر سیتی تخلفات ادعا شده در این توافق نامه پرداخت  را نپذیرفت، لکن این باشگاه تعهدات خود را طبق توافق نامه، تسویه نموده است.

 

پایان قسمت اول