چرا این پایان بازی جوانمردانه مالی نیست؟ قسمت دوم

27 آبان 1400
چرا این پایان بازی جوانمردانه مالی نیست؟ قسمت دوم

حقایق و اتهام‌‌‌های منتهی به پرونده حاضر

در نوامبر سال 2018، به عنوان بخشی از جنبش "نشت فوتبال" (Football Leaks)، مقالات مختلفی در رسانه‌‌‌‌های گوناگون در مورد باشگاه فوتبال منچستر سیتی (MCFC) منتشر شد. از میان این مطالب، مواردی با عنوان "بدست آمده از سیستم‌‌‌‌های رایانه‌ای باشگاه منجستر سیتی (MCFC)  توسط یک هک غیرقانونی"، وجود داشتند. 

در عکس العمل های مربوط به این موضوع، باشگاه منچستر سیتی، اطلاعات "نشت فوتبال" را در کل به عنوان "اسناد به دست آمده مجرمانه" تلقی نموده ، در حالی که یوفا، به همان اطلاعات عنوان "اسناد نشت کرده" داده است. هیئت داوران CAS، برای این موضوع، استفاده از عنوان "ایمیل‌‌‌‌های نشت کرده" را ترجیح داده اند.

 

از نظر نهاد کنترل امور مالی باشگاه‌‌‌‌های اتحادیه فوتبال اروپا (CFCB)، ایمیل‌‌‌‌های نشت کرده، شواهدی قانع‌کننده، مبنی بر این ارائه می‌دهند که پرداخت‌‌‌های حمایتی (اسپانسرینگ) دریافت شده از "اتصالات"، در واقع توسط گروه ابوظبی یونایتد ADUG  تامین شده‌اند، اما در اسناد و مدارک، به "اتصالات" نسبت داده شده اند".

 

بخش تحقیق نهاد کنترل امور مالی باشگاه‌‌‌‌های اتحادیه فوتبال اروپا (CFCB)،  از باشگاه منچستر سیتی برای اظهار نظر در مورد ایمیل‌‌‌‌های نشت کرده دعوت نموده بود ولی با این حال، همانطور که در رای صادر شده از CAS مشخص شده،  باشگاه منچستر سیتی، همه افرادی که حضورشان درخواست شده بود را در اختیار بخش تحقیق قرار نداده و همچنین همه اسناد درخواست شده را نیز ارائه نکرده است.

 

در 15 می سال 2019، بخش تحقیق نهاد کنترل امور مالی باشگاه‌‌‌‌های اتحادیه فوتبال اروپا (CFCB)، موضوع را به بخش صدور حکم این نهاد ارجاع داده است. 

 

بخش صدور حکم نهاد کنترل امور مالی باشگاه‌‌‌‌های اتحادیه فوتبال اروپا (CFCB)، تصمیم خود را در 14 فوریه 2020 اتخاذ کرد، و بر آن اساس اعلام کرد که  باشگاه فوتبال منچستر سیتی: 

 

  • پرداخت حقوق صاحبان سهام توسط گروه ابوظبی یونایتد در رابطه با توافق نامه‌‌‌‌های حمایت مالی "اتصالات" و "اتحاد" را پنهان کرده؛
  • اظهارات خلاف واقع و دروغین را در صورت‌‌‌های مالی خود ایجاد کرده؛
  • اظهارات دروغی درمورد تطبیق هزینه های سر به سر آن مطرح کرده؛ و
  • همکاری لازم را با نهاد کنترل امور مالی باشگاه‌‌‌‌های اتحادیه فوتبال اروپا (CFCB)  انجام نداده است.

 

بخش صدور حکم نهاد کنترل امور مالی باشگاه‌‌‌‌های اتحادیه فوتبال اروپا (CFCB)، باشگاه منچستر سیتی را از رقابت‌‌‌های باشگاهی یوفا در فصل 2020/21 و 2021/22 محروم و آن باشگاه را به پرداخت مبلغ 30 میلیون یورو به عنوان جریمه، محکوم کرد.

 

در 24 فوریه سال 2020، باشگاه فوتبال منچستر سیتی با مراجعه به دیوان داوری ورزش (CAS) نسبت به تصمیم بخش صدور حکم نهاد کنترل امور مالی باشگاه‌‌‌‌های اتحادیه فوتبال اروپا (CFCB)، اعتراض نمود. 

 

پایان قسمت دوم