سری یادداشت‌‌های قراردادهای بازیکنان فوتبال - قسمت دوم: هزینه انتقال (Transfer Fee)

26 مهر 1398
سری یادداشت‌‌های قراردادهای بازیکنان فوتبال - قسمت دوم: هزینه انتقال (Transfer Fee)

هزینه انتقال به چندین فاکتور بستگی دارد، از جمله سن، مفاد قرارداد فعلی، وضعیت بین‌المللی بازیکن، زمان باقی‌مانده تا اتمام قرارداد، ملیت بازیکن و پست تخصصی وی (عموما مبالغ قراردادهای مهاجمان بالاتر از دروازه‌بانان است).

گاهی رسیدن به توافق بر سر هزینه انتقال هفته‌ها یا ماه‌ها به طول می‌انجامد که این مبلغ معمولا ممکن است در صورت ایجاد برخی شرایط شامل مبالغ اضافی‌تر نیز بشود. از جمله:

- راه‌یابی تیم (باشگاه خریدار) به سطوح بالاتر (achieving promotion) ؛

- دست‌یابی تیم به جام‌های قهرمانی؛

 - سقوط نکردن تیم به سطوح پایین‌تر (avoiding relegation) ؛

- دستاوردهای فردی بازیکن از جمله تعداد حضورها و گل‌ها؛ و

- وجود بند فروش (sell-on clause) در قرارداد که سبب به سود رسیدن باشگاه هنگام فروش بازیکن خواهد شد (به این معنا که باشگاهِ فعلیِ بازیکن که طرف فروشنده در این انتقال است، از نقل و انتقالاتِ آینده بازیکن نیز سهمی را دریافت خواهد کرد(.

گاهی مذاکرات ممکن است در طول چند ساعت اتفاق بیافتد، به ویژه هنگام نزدیک شدن به پایان مهلت نقل و انتقالات. اما در نهایت هزینه انتقال بستگی به قدرت نسبی موقعیت هر یک از طرفین در این فرآیند دارد. برای مثال بازیکنی که خود، درخواست انتقال به یک تیم دیگر را به باشگاه فعلی‌اش ارائه داده اما تنها شش ماه به پایان قراردادش باقی مانده است (بنابراین شش ماه دیگر به عنوان بازیکن آزاد و بدون وجود هزینه انتقال می‌تواند باشگاه را ترک کند)، ارزش کمتری از جهات تجاری دارد. در نتیجه باشگاه فعلی او در فرآیند مذاکرات با باشگاه دیگر و برای بالاتر بردن مبلغ هزینه انتقال، در موضع ضعف خواهد بود. در نقطه مقابلِ این وضعیت، برای مثال باشگاهی قرار می‌گیرد که اخیرا یک قرارداد پنج ساله را با ستاره خود در خط حمله منعقد کرده که از ماندن در باشگاه فعلی خود نیز رضایت دارد.

- برگرفته از کتاب Done Deal




*** تمامی حقوق مربوط به این مطلب متعلق به گروه حقوق ورزش اسپولگ است. استفاده از تمام یا بخشی از این مطلب، تنها در صورت ذکر کامل نام نویسنده و گروه حقوق ورزش اسپولگ مجاز است.