بررسی پرونده دنی آلوز، محکومیت به دلیل تجاوز و آزادی با وثیقه

19 فروردین 1403
بررسی پرونده دنی آلوز، محکومیت به دلیل تجاوز و آزادی با وثیقه

دنی آلوز به چهار و نیم سال زندان به اتهام تجاوز محکوم شد. چرا او آزاد شده است؟ (براساس مقاله‌ای از وبسایت The Athletic)

صبح روز دوشنبه، ۲۵ مارس، دنی آلوز از زندانی در بارسلونا آزاد شد، جایی که او به مدت ۱۴ ماه در آن حبس بود.

او در کنار وکیلش ایناس گاردیولا با سری بلند به راه خود ادامه داد. بسیار متفاوت از ظاهرش در طول محاکمه سه روزه‌ به اتهام تجاوز در ماه فوریه، زمانی که او با صدایی لرزان بی گناهی خود را اعلام کرد و سر پایین انداخت و چشمانی بی روح داشت.

او توانست وثیقه حدودا ۱ میلیون دلاری را تأمین کرده و رسانه‌های محلی گزارش دادند که جشنی را تا ساعت ۵ صبح در ویلای خود در بارسلونا برگزار کرد.

آلوز به اتهام تجاوز به یک زن ۲۳ ساله در شب ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ در یک باشگاه شبانه در بارسلونا به چهار و نیم سال زندان محکوم شد. اما اکنون او آزاد شده است.

پرونده آلوز یکی از اولین پیگردهای تجاوز جنسی براساس مقررات جدید در اسپانیا بود که همه چیز از ابتدا به نظر می‌رسید به درستی اعمال شده است.

باشگاه شبانه ساتون، که تجاوز در آنجا اتفاق افتاد، علی رغم داشتن روابطی با آلوز، یکی از مشتریان ثابت خود، در پروتکل مبارزه با تجاوز جنسی خود تردید نکرد. قربانی جوان، با تشویق دوستانش، به کارشناسان پزشکی اجازه داد مدارک بیولوژیکی مورد نیاز را جمع آوری کنند و به پلیس شکایت کرد.

افسران به سرعت عمل کردند و آلوز در ۲۰ ژانویه دستگیر شد. این بازیکن سابق برزیلی بارسلونا به دلیل خطر فرار، پیش از محاکمه، بازداشت شد. مقامات دادگاه به ثروت او و این واقعیت که کشور زادگاهش برزیل هیچ قرارداد استرداد مجرمان با اسپانیا ندارد، اشاره کردند.

آلوز تا برگزاری محاکمه اش بیش از یک سال در بازداشت باقی ماند. این امری غیرمعمول و به ندرت دیده شده برای یک چهره با جایگاه او بود.

حکم، علی رغم اینکه کمتر از ۹ سال مجازات خواسته شده توسط دادستان عمومی بود، اما همچنان به عنوان گامی مهم و رو به جلو احساس شد. وکلای متخصص در پرونده‌های تجاوز جنسی که برای این مقاله با آنها صحبت شده است، آن را به عنوان حکمی پیشرو در مقایسه با آنچه در اسپانیا قبلاً رخ داده است توصیف می کنند.

اما حتی در آن زمان، برخی جنبه‌های آن هنوز ناراحت کننده بود و این احساس از آن زمان تاکنون تقویت شده است.

اول اینکه تعجب آور بود که علی رغم اینکه حکم دادگاه بیان می کرد خسارت وارد شده در تجاوز جنسی با پول قابل ترمیم نیست، قضات همچنان مبلغ ۱۵۰ هزار یورویی که آلوز قبل از محاکمه پرداخت کرده را "عامل تخفیف دهنده" در تعیین حکم چهار و نیم سال زندان او در نظر گرفتند. خانواده نیمار، همبازی سابق آلوز در تیم ملی برزیل و بارسلونا، در تأمین این وجه کمک کرده بودند.

وثیقه یک میلیون یورویی پس از آن تعیین شد که تیم حقوقی آلوز موفق شد دادگاه را قانع کند که آلوز دوره‌ی مجازات خود را خارج از دادگاه طی کند. هنوز کاملاً مشخص نیست که چه کسی به آلوز در تأمین این پول کمک کرده است یا اینکه آیا این از منابع مالی خود او بوده است. یک گزارش رسانه اسپانیایی نشان داد که این مبلغ احتمالاً از طریق یک مجله برزیلی در ازای یک مصاحبه اختصاصی با آلوز پرداخت شده است.

برای آزادی خود، آلوز همچنین باید گذرنامه‌های اسپانیایی و برزیلی خود را تحویل می‌داد و باید هفتگی به دادگاهی در بارسلونا گزارش می داد. او از نزدیک شدن به قربانی در محدوده یک کیلومتری ممنوع شده و نمی‌تواند با هیچ روشی با او تماس برقرار کند.

سونیا ریکوندو، وکیل متخصص در زمینه خشونت جنسیتی، می گوید تصمیم برای اجازه آزادی آلوز پس از گذراندن تنها ۱۴ ماه از دوره محکومیتش چندان غیرمعمول نیست.

او می افزاید که تصمیم برای آزاد کردن او با رأی اکثریت ۳ به ۱ در دادگاه عالی دادگستری کاتالونیا انجام شد. بر اساس گزارش‌های اسپانیایی، تجدیدنظرخواهی او می تواند تا دو سال به طول بیانجامد. این در حالی است که دادستانی کل و تیم حقوقی قربانی خواستار مجازات شدیدتر او هستند.

"اگر به دانی آلوز آزادی موقت داده نمی شد، او ممکن بود تقریباً تمام دوران محکومیت خود را در انتظار تصمیم در خصوص تجدیدنظر بگذراند"، ریکوندو می گوید. "اگر او بعد از تجدیدنظرخواهی تبرئه شود، دوره‌ای را تحمل کرده که دیگر مستحق آن نبوده است. این موضوع دلیل آزادی او است."

یک بار دیگر، فرایند قضایی نشان داده است که آزادی دارای قیمتی است و در این مورد، هزینه آن تقریباً برای بازیکنی که در آخرین باشگاهش پومس (قرارداد او در ژانویه گذشته فسخ شد) ۳۰۰ هزار یورو در ماه و در یک زمان ۱۰ میلیون یورو در سال با بارسلونا درآمد داشت، بی معنی است.

آلوز هنوز در وبسایت بارسا به عنوان "بازیکن افسانه‌ای" تجلیل می شود علی رغم اینکه یک متجاوز است. آزادی او هزینه بسیار کمی برای او داشته است. او اکنون دوران محکومیت خود را در ویلای ۵۰۰ متر مربعی خود در نزدیکی مرکز شهر می گذراند. اگر هدف از زندان بازپروری مجرمان برای بازگشت به جامعه باشد، مشکل است که تصور کنیم چگونه شرایطی که برای آلوز ایجاد شده به بازپروری و اصلاح رفتار او کمک میکند.