پخش ویدیوهای فوتبال در یوتوب و حق کپی‌رایت لیگ برتر انگلستان

22 بهمن 1400
پخش ویدیوهای فوتبال در یوتوب و حق کپی‌رایت لیگ برتر انگلستان

در این یادداشت به بررسی مواردی در خصوص کپی رایت (Copy Right) و حق پخش  مسابقات فوتبال انگلیس  و چگونگی انتشار مسابقات فوتبال انگلیس بر روی وب سایت یوتوب (Youtube)، پرداخته خواهد شد.

 

کپی‌رایت پخش

وقتی در کشور انگلیس محتوایی مثل یک مسابقۀ فوتبال پخش می‌شود، پخش آن مشمول حمایت کپی‌رایت ذیل قانون کپی‌رایت، طرح‌ها و پتنت‌های 1989 انگلستان است. این بدین معناست که اگر شخص دیگری نسخه‌ای از آن محصول را تهیه کند و بخواهد آن را از طرق دیگری منتشر و پخش کند، باید آن را نقض کپی‌رایت آن اثر دانست. 

برای تحقق نقض کپی‌رایت اثر مشمول حمایت قانون کپی‌رایت، طرح‌ها و پتنت‌های 1989 لازم است که شخص نقض‌کننده، مرتکب فعلی شود که فقط شخص دارندۀ کپی‌رایت هم احتمالاً آن را انجام می‌دهد. در واقع عمل بایددر همان جهت باشد.

 

یوتوب چیست؟

یوتوب یک وب‌سایت متعلق به غول اینترنتی گوگل است. این وب‌سایت در واقع یک وب‌سایت اشتراک‌گذاری فایل‌های ویدیویی است که به اشخاص این امکان را می‌دهد تا فایل‌های ویدیویی را روی سایت آپلود کنند و دیگران آنها را تماشا کنند. شرایط و مقرراتی در خصوص اینکه چه فایل‌های ویدیویی امکان آپلود روی وب‌سایت یوتوب دارند مقرر شده است ولی با این وجود گاهی در عمل این امر بسیار دشوار است که روی تعداد عظیمی از ویدیو‌هایی که روزانه روی یوتوب آپلود می‌شوند نظارت داشت و بر اساس آن تصمیم گرفت. 

 

کدام فایل‌های ویدیویی نمی‌توانند روی وب‌سایت یوتوب آپلود شوند؟

ویدیوهایی که دارای محتوایی از قبیل محتوای خشن یا محتوای جنسی هستند، ناقض شرایط و مقررات یوتوب بوده و نباید روی این وب‌سایت آپلود شوند. 

 

یوتوب در برابر آپلود چنین محتواهای غیرمجازی چه باید بکند؟

اگر ناظران یوتوب از آپلود چنین محتوایی روی وب‌سایت باخبر شوند آن را حذف خواهند کرد. همچنین اگر آنها دریابند که کاربری به‌طور مداوم مقررات یوتوب را نقض کرده و زیرپا می‌گذارد، ممکن است تصمیم بگیرند که دسترسی وی را به یوتوب محدود کنند. 

 

آیا به‌عنوان یک کاربر می‌توانم به محتوای مرتبط با لیگ برتر انگلستان روی یوتوب دسترسی داشته باشم؟

گاهی اشخاص ویدیوکلیپ‌های کوتاهی از گل‌های بازی و صحنه‌های برگزیدۀ آن مربوط به مسابقات حساس لیگ برتر انگلستان را روی یوتوب آپلود می‌کنند که می‌تواند مورد تماشای کاربران دیگر قرار بگیرد. 

 

چرا برگزارکنندگان لیگ برتر انگلستان در صورتی که پخش زندۀ مسابقات آنها را تحت شعاع قرار نمی‌دهد، با این کار مشکل دارند؟ 

گرچه می‌شود گفت که آپلود ویدیوکلیپ‌های کوتاهی روی یوتوب که شرح آن رفت،  پخش زندۀ مسابقات را تحت شعاع قرار نمی‌دهد اما این بدین معنا نیست که روی برخی حقوق متعلق به لیگ برتر انگلستان تأثیر ندارد. 

برای مثال لیگ برتر انگلستان می‌خواهد مجموعۀ کوچکی از صحنه‌های برتر مسابقات و بازی‌ها را به ارائه‌کنندگان رسانه‌ای بفروشد تا به‌صورت آنلاین یا از طریق موبایل در دسترس قرار بگیرند. این یک فرصت اقتصادی مطلوب و غیرقابل چشم‌پوشی متعلق به لیگ برتر است. اگر این ویدیوکلیپ‌ها به‌جای اینکه از طریق ارائه‌دهندگان رسانه‌ای با پرداخت حقوق مربوط در دسترس قرار بگیرند بتوانند روی یوتوب به‌صورت رایگان در دسترس افراد باشند، این موضوع شدیداً ارزش تمام حقوق مرتبط با مجموعه ویدیوکلیپ‌های عرضه‌شده را تضعیف خواهد کرد.  

 

آیا یوتوب در نقض حقوق لیگ برتر نقشی دارد؟

این مسئله اخیراً در محاکم ایالات متحده در رابطه با ادعای کمپانی ویاکام علیه وب‌سایت برای نقض کپی‌رایت مطرح شده است. لیگ برتر در ادامه به‌عنوان خواهان به دعوا پیوست.

در این پرونده ادعا ناظر بر این بود که محتوای مشمول حمایت کپی‌رایت به‌طور غیرقانونی آپلود و مورد بازدید در یوتوب قرار گرفته است. 

 

دادگاه در این پرونده چه تصمیمی گرفت؟

دادگاه در این پرونده تصمیم گرفت که یوتوب مورد حمایت قوانین ایالات متحده قرار دارد که به‌موجب آنها اگر ارائه‌دهندۀ خدمات بعد از اخطار از سوی دارندۀ کپی‌رایت محتوا را از دسترس خارج کند و از روی وب‌سایت بردارد، در قبال نقض کپی‌رایت مسئولیتی نخواهد داشت.

این بدین معناست که ارائه‌دهنده باید از آن مورد مشخص، قبل از اینکه بتواند آن را کنترل کند باخبر باشد. علاوه بر این، در این پرونده تصریح گردید که ارائه‌دهنده نیازی به نظارت و کنترل وقایع مرتبط با نقض حقوق ندارد. 

 

دلیل این تصمیم چه بود؟

یکی از دلایل اصلی پشت این تصمیم به تعداد قابل توجه محتواهایی برمی‌گشت که به صورت متعدد روی یوتوب آپلود می‌شوند. در این پرونده گزارش شد که در طول هر دقیقه به‌اندازۀ 24 ساعت ویدیو آپلود می‌شود که طبیعتاً نظارت روی آن برای یوتوب دشوار است.

 

از این پرونده چه می‌توان آموخت؟

نکتۀ اصلی که از این پرونده می‌توان آموخت این است که اگر یوتوب محتوای مرتبط با لیگ برتر انگلستان نمایش می‌دهد، تنها در برابر نقض کپی‌رایت ویدیوهایی مسئول خواهد بود که از وجود آنها روی وب‌سایت باخبر است. 

 

اگر یوتوب از وجود محتوا روی سایت اطلاع داشته باشد و آن را حذف نکند چه می‌شود؟

اگر بعد از اینکه یوتوب از وجود ویدیو مطلع می‌شود اقدام به حذف آن نکند، نقض کپی‌رایت محقق می‌شود. اگر بعد از اطلاع از وجود محتوا نسبت به حذف آن اقدام کند طبیعتاً در برابر نقض کپی‌رایت مسئول شناخته نخواهد شد. 

 

وظیفۀ شناسایی محتواهای مرتبط برعهدۀ چه کسی است؟

براساس پروندۀ مربوط، این طور به نظر می‌رسد که وظیفۀ شناسایی محتوای ناقض کپی‌رایت برعهدۀ لیگ برتر است. این وظیفۀ آنهاست که نقض کپی‌رایت را به یوتوب اطلاع دهند تا با آن برخورد شود و یوتوب وظیفه‌ای در قبال نظارت بر محتوا ندارد.

 

آیا تصمیم مشابهی براساس قوانین کپی‌رایت انگلستان و ولز اتخاذ خواهد شد؟

ویاکام تمایل خود را برای اعتراض به حکم دادگاه در این زمینه ابراز کرده است اما همچنان واکنشی از سوی لیگ برتر نسبت به این مسئله بروز داده نشده است. لیگ برتر ممکن است تصمیم بگیرد ادعای جدیدی را در محاکم بریتانیا مطرح کند اما مشخص نیست که نتیجۀ آن چه خواهد بود. 

 

لینک متن اصلی:

https://www.inbrief.co.uk/football-law/youtube-and-premier-league-rights/