پرونده حقوقی جدید منچسترسیتی علیه لیگ برتر/ اختلاف بر سر چیست؟

16 خرداد 1403
پرونده حقوقی جدید منچسترسیتی علیه لیگ برتر/ اختلاف بر سر چیست؟

در ایمیلی که در سال ۲۰۱۸ توسط روزنامه آلمانی اشپیگل منتشر شد، یک وکیل سیتی ادعا می کند که خلدون مبارک، رئیس باشگاه سیتی، گفته است که ترجیح می‌دهد ۳۰ میلیون پوند برای ۵۰ وکیل برتر جهان خرج کند تا به مدت ۱۰سال آینده از یوفا شکایت کند، به جای اینکه با هر گونه توافق مالی یا جریمه از سوی یوفا موافقت کند. به نظر میرسد حالا با همین رویکرد باشگاه منچسترسیتی در تقابل با لیگ برتر انگلیس و قوانین محدود کننده آن است.

منچستر سیتی در حال حاضر باید از خود در برابر ۱۱۵ اتهام نقض قوانین سود و پایداری لیگ برتر (PSR) دفاع کند. اما در پرونده حقوقی که روز گذشته در خصوص آن اطلاع رسانی شد، به نظر اکنون ورق برگشته است.

سیتی پرونده حقوقی جداگانه‌ای علیه قوانین معامله طرف وابسته (APT) لیگ برتر تشکیل داده است که رسیدگی به آن از ۱۰ ژوئن آغاز خواهد شد. پیامدهای موفقیت سیتی می تواند چشم انداز مالی لیگ برتر را دگرگون کند.

قوانین APT چیست؟

به زبان ساده، قوانین معاملات طرف وابسته (APT) برای جلوگیری از سوء استفاده باشگاه‌ها از قراردادهای حمایت مالی با شرکت‌های مرتبط با مالکان خود طراحی شده اند.این قوانین می گویند که اگر یک باشگاه قراردادی با یک شرکت منعقد کند که به مالک باشگاه مرتبط است، آن قرارداد باید مطابق با ارزش منصفانه بازار باشد. به عبارت دیگر، باشگاه نمی تواند قراردادی با ارزش بیش از حد منعقد کند تا درآمد خود را به طور مصنوعی افزایش دهد.

هدف این است که اطمینان حاصل شود باشگاه‌ها از قراردادهای حامی مالی برای دور زدن قوانین فیر پلی مالی استفاده نمی‌کنند. بدون این مقررات، یک باشگاه می‌تواند با شرکت‌های مرتبط با مالک خود قراردادهای حمایت مالی بسیار گران قیمتی منعقد کند و به طور ناعادلانه مزیت مالی کسب کند.

قوانینی از قبل وجود داشت، اما مقررات سختگیرانه‌تر بلافاصله پس از تأیید نهایی خریداری نیوکاسل یونایتد توسط عربستان سعودی در اکتبر ۲۰۲۱ وضع شد. باشگاه‌های رقیب نگران بودند که مالکان جدید نیوکاسل، صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF) بتوانند از مجموعه وسیعی از شرکت‌های خود برای امضای قراردادهای اسپانسرینگ متورم (کاذب) استفاده کنند. این امر باعث افزایش درآمد و دور زدن قوانین PSR می شد.

باشگاه‌ها در ابتدا به تعلیق موقت اجرای این مقررات رأی دادند اما در نهایت بر چارچوبی توافق کردند که تمام معاملات طرف وابسته را تحت آزمون ارزش منصفانه بازار قرار می داد. در اصل، تیم ها باید ثابت می کردند که هر معامله‌ای براساس نرخ رایج برای همه طرفین از نظر مالی قابل توجیه است.

برای مثال، قراردادهای حمایت مالی نیوکاسل با شرکت رویدادهای وابسته به PIF به نام Sela و شرکت تجارت الکترونیکی Noon هر دو تحت این آزمون قرار گرفتند.

نسخه جدیدی از این قوانین سپس در فوریه امسال به توافق رسید.

شکایت سیتی بر سر چیست؟

سیتی همیشه هنگام رأی گیری در مورد معرفی این سیاست‌ها در جلسات لیگ برتر مخالفت کرده یا رأی ممتنع داده است - شبکه حامیان مالی این باشگاه در گذشته به افرادی مرتبط بوده که در هیئت مدیره سیتی فوتبال گروپ (CFG) حضور داشتند.

به عنوان مثال، Etihad که نام آن روی پیراهن و ورزشگاه باشگاه قرار دارد - خطوط هوایی دولتی امارات متحده عربی است. مالک سیتی - گروه ابوظبی یونایتد (ADUG) یک شرکت سهامی خصوصی با پیوندهای قوی با دولت امارات است، اما آن‌ها اصرار دارد که این دو جدا هستند. با این حال، تا آگوست ۲۰۲۱، محمد المزروعی که تا ژانویه ۲۰۲۲ در هیئت مدیره سیتی حضور داشت، ریاست اتیهاد را بر عهده داشت.

اتلتیک در سال ۲۰۲۲ گزارش داد که سیتی سالانه بیش از ۶۷.۵ میلیون پوند از اتیهاد بابت حمایت مالی از باشگاه دریافت می کند.

سیتی در فصل 2023-2022 رکورد درآمد لیگ برتر را ثبت کرد و ۷۱۲.۸ میلیون پوند درآمد داشت که تقریباً نیمی از آن ۳۴۱.۴ میلیون پوند درآمد تجاری بود. این رقم ۱۳ درصد بیشتر از منچستر یونایتد، قدرت سنتی تجاری فوتبال انگلیس است. درآمد تجاری سیتی از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۵۰ درصد افزایش یافته و اکنون ۴۸ درصد از کل درآمد را تشکیل می دهد.

طبق گزارش روزنامه بریتانیایی تایمز از یک لایحه حقوقی ۱۶۵ صفحه ای، سیتی استدلال کرده که در نتیجه قوانین جدید متحمل "تبعیض" شده و مدعی شده که این قوانین به "استبداد اکثریت" منجر شده است. لیگ برتر برای وضع مقررات جدید به اکثریت ۱۴ باشگاه نیاز دارد.

تایمز همچنین گزارش داد که سیتی به دنبال جبران خسارت برای ضررهایی خواهد بود که ادعا می کند از زمان معرفی قوانین APT متحمل شده است.

جالب اینجاست که یوفا آزمون ارزش منصفانه بازار خود را دارد. پرونده حقوقی سیتی به آن قوانین نمی پردازد و باشگاه هنوز هم باید در رقابت‌های اروپایی از آن‌ها تبعیت کند.

سیتی تا چه حد حمایت دارد؟

باشگاه‌های رقیب می توانند با ارائه شهادت یا مدارک به نفع سیتی یا لیگ برتر، صدای خود را به گوش برسانند.

در تئوری، نیوکاسل متحد سیتی است - پایان قوانین APT چندین قرارداد حمایت مالی پرسود دیگر با شرکت های متعلق به PIF را تسهیل می کند. نیوکاسل نزدیک به حد PSR خود فعالیت کرده است و ممکن است در تابستان با نیاز به فروش یک دارایی ارزشمند روبرو شود، اما افزایش درآمد به آنها اجازه می دهد به سرمایه گذاری خود ادامه دهند.

منابع آگاه از وضعیت گفتند که باشگاه‌های دیگر لیگ برتر نیز به دلیل توانایی بالقوه خود برای استفاده از قوانین APT در آینده، در حال بررسی حمایت از سیتی هستند. دیگران، در حالی که از این مقررات حمایت می کنند، با سیتی موافقند که قوانین عجولانه اجرا شده و می توانند بهبود یابند.

تیم‌ها همیشه به دنبال حفظ فشار بر لیگ برتر در مورد توانایی هزینه سیتی بوده‌اند. این شامل تماس‌های تلفنی غیررسمی با مقر لیگ برتر از سوی مالکان و مدیران عامل باشگاه‌های آن، یا حتی نامه های حقوقی یا درخواست اطلاعاتی بوده که به لیگ برتر می رسید.

اگر سیتی برنده شود چه اتفاقی می افتد؟

تیم‌هایی مانند سیتی و نیوکاسل قادر خواهند بود فوراً چندین قرارداد منعقد کنند و با نیروی تازه‌ای وارد بازار نقل و انتقالات تابستانی شوند. سایر باشگاه‌ها ممکن است برای یافتن قراردادهای حمایت مالی مرتبط با طرف خود برای دور زدن قوانین PSR تلاش کنند.

فصل گذشته، دو تیم اورتون و ناتینگهام فارست به دلیل نقض قوانین PSR با کسر امتیاز مواجه شدند. یک تیم صعود کننده (لسترسیتی) با اتهام مشابهی روبرو است. این مقررات از نظر مالی اکثر تیم‌ها را محدود کرد. موفقیت سیتی پتانسیل زیر و رو کردن چشم انداز مالی لیگ را دارد.

اگر سیتی شکست بخورد چه می شود؟

هیچ چیز، به معنای واقعی کلمه. قوانین همانطور که هستند باقی خواهند ماند، گرچه سیتی همیشه این توانایی را دارد که سعی کند رأی گیری برای تغییر مقررات را در یک جلسه لیگ برتر مطرح کند.

اگر سیتی در چالش خود بر سر مقررات APT شکست بخورد و در بسیاری از ۱۱۵ اتهام نقض FFP مقصر شناخته شود، روابط با لیگ برتر در پایین ترین سطح خواهد بود.

 

آیا این موضوع به 115 اتهام مرتبط است؟

بله و خیر. از یک طرف، ۱۱۵ اتهام مربوط به ادعاهای نقض مالی گذشته است. در اصل، پنهان کردن پرداخت‌های انجام شده به باشگاه توسط مالکیت آن به عنوان درآمد حمایت مالی، در حالی که خود قراردادهای حمایت مالی متورم بودند. در مقابل، این پرونده تعیین خواهد کرد که آنها از این به بعد مجاز به انجام چه کاری هستند یا خیر.

با این حال، اگر قوانین APT غیرقانونی تشخیص داده شود و با متهم شدن سیتی به اهرم کردن آنها توسط لیگ برتر - دفاع سیتی در پرونده اصلی به طور قابل توجهی تقویت خواهد شد.


منبع: این یادداشت، ترجمه‌ی بخشی از این یادداشت است.